donderdag 6 december 2007

Powezie


Iedereen kent 'Spleen', dat aan Bomans ("dat gedicht is mijn poëtisch oevre") wordt toegeschreven (maar soms ook aan Vander Plas):

- Ik zit me voor het vensterglas, onnoemelijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen.

Sommige mensen weten dat het een parafrase is van een ouder stukje van Friedrich Torberg:

- Ich Möchte alles, was ich fühl, nicht fühlen und ganz allein sein. Nein, nicht ganz allein. Ich Möchte gern zwei Hunde sein und miteinander spielen.

En hier is nog een leuke variant, van Erik Heijerman:

- De oude Griek Pythagoras kon zich soms flink vervelen. Stel nu dat ik een driehoek was, dan viel met mij te spelen.

Maar eergisteren had Marie een inval die verdacht goed op het bovenstaande leek, zonder rijm:

- Ik wil later K3 worden, dat is heel leuk!

Geen opmerkingen: